Ośrodek badawczy MASMI Poland postanowił przyjrzeć się coraz bardziej licznej grupie nowych konsumentów – Ukraińców migrujących do Polski, którzy, poszukując pracy i zamieszkania, zaczęli tworzyć silną grupę nabywców. Opierając się na badaniach jakościowych, MASMI stworzyło raport o wartościach i zwyczajach, którymi kierują się konsumenci migrujący zza wschodniej granicy, przy wyborze produktów i marek.

Liczby nie kłamią

Nie powinno nikogo dziwić, że właśnie tę grupę odbiorców MASMI wybrało jako cel swoich badań – Ukraińcy stanowią najliczniejszą część pracowników z zagranicy. W 2017 roku aż 81% wszystkich zezwoleń na pracę dotyczyło właśnie obywateli Ukrainy. Inne dane mówią wprost: w Polsce jest 1,2 miliona pracowników pochodzenia ukraińskiego (2016 rok), a prognozy zakładają 200-300 tys. osób przybywających każdego roku, aż do końca 2020. Średnia pensja pracownika z Ukrainy wynosi 2100 zł netto. Bardzo istotne jest również to, że ukraińscy konsumenci, tylko w IV kwartale 2017, wydali w Polsce 2,1 mld złotych. Warto także dodać, że do polskiego obrotu detalicznego zostało dołożone ok. 7,8 mld zł dzięki pracy Ukraińców.

Coraz więcej specjalistów

Obecnie można zaobserwować bardzo dużą dynamikę rynku pracy migrantów zza wschodniej granicy. W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na czterokrotny wzrost ilości wydawanych zezwoleń na pracę w Polsce w 2017 roku, w stosunku do 2015 roku. Z drugiej strony, zmienia się specyfika pracowników – przybywa coraz więcej informatyków, lekarzy i innych specjalistów. Za tymi zmianami idzie oczywiście grono osób które, z uwagi na wyższe zarobki, ma większą siłę nabywczą. Tacy konsumenci więcej pieniędzy wydają na terenie Polski, choć i tak znaczną część zarobków Ukraińcy wysyłają do bliskich w swoich rodzinnym kraju.

Ukraińcy optymalizują koszty i ciężko pracują

Dzięki swoim badaniom jakościowym, przeprowadzanym w języku ukraińskim, MASMI zebrało szczegółowe informacje na temat typowego dnia Ukraińca w Polsce, jego komunikacji z innymi oraz z rodziną w kraju, a także o jego przyzwyczajeniach zakupowych, sposobie wyboru marek i kryteriach zakupowych, chętnie odwiedzanych miejscach, czy celu przyjazdu.

Ukraińcy komunikują się ze sobą w dwóch płaszczyznach – online i offline.  Spotkania ze znajomymi uzupełniają przez aktywność w serwisach społecznościowych, takich jak rosyjski VKontakte, ale i Facebook. Niezmiernie ważny jest dla nich stały kontakt z rodziną oraz z innymi Ukraińcami w Polsce.

Pracownicy zza granicy potrafią się świetnie zorganizować, wspierać się nawzajem i optymalizować ponoszone koszty tak, aby w jak największym stopniu móc wesprzeć finansowo rodzinę w domu. Ukraińcy wynajmują wspólnie mieszkania, wspólnie organizują transport oraz wspólnie robią zakupy, rozdzielając rachunki na kilka osób. W swoich wyborach, w wielu kategoriach najczęściej kierują się w pierwszej kolejności ceną, a dopiero potem jakością produktu. Starają się także optymalizować czas poświęcany na zakupy – robią je jednorazowo, na cały tydzień, wybierając duże, popularne dyskonty.  Kupując w galeriach handlowych czy hipermarketach, często starają się znaleźć produkty z Ukrainy. Co ciekawe, jakość jest dla nich szczególnie ważna w przypadku wyboru słodyczy –  co może wynikać z dobrego rozwinięcia rynku słodyczy na Ukrainie. Proces zakupowy podzielili na trzy stopnie: w pierwszej kolejności przywożą produkty z Ukrainy ze sobą, w drugiej kupują w Polsce te, które znają z kraju, a na końcu korzystają z produktów podobnych do rodzimych.

Czas jest dla nich niezmiernie ważny, ponieważ, jak pokazały badania, większą część dnia spędzają w pracy. Pracownicy fizyczni nie wychodzą do kawiarni, restauracji czy pubu, ponieważ jest to dla nich zbyt duży wydatek, równoważny z całotygodniowymi zakupami.

Już ponad milion obywateli Ukrainy pracuje bądź studiuje w Polsce – mówi Piotr Idzik, Managing Director MASMI Poland – Wszyscy oni stają się uczestnikami polskiej gospodarki zarabiając oraz wydając zarobione pieniądze. O istotności tej grupy konsumentów mogą świadczyć pojawiające się coraz częściej reklamy skierowane do tej grupy docelowej, czy też strony internetowe dostępne w ukraińskiej wersji językowej. Dodaje również, że dzięki coraz większemu wpływowi konsumentów z Ukrainy na Polski rynek i oraz ich wkład w gospodarczy rozwój kraju, Ukraińcy stali się obiektem zainteresowań nie tylko producentów, ale także ośrodków badawczych.