Robienie zakupów, wykonywanie obowiązków domowych, jak również praca zawodowa to zajęcia, którymi Polacy powszechnie zajmują się w niedzielę.

Kwestia zakazu handlu w niedzielę wciąż budzi duże emocje opinii publicznej. Tymczasem jak wynika z badania przeprowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, niedzielne zakupy robi blisko 4/5 Polaków (79 proc.), z kolei 2/3 (66 proc.) wykonuje w ten dzień obowiązki domowe, a blisko połowa (43 proc.) pracuje tak jak w inne dni tygodnia.

Jak wynika z badań, zakupy w niedzielę robią częściej mężczyźni niż kobiety. Niedzielne zakupy są najbardziej popularne wśród młodych ludzi (18-35 lat), potem w grupie osób dojrzałych (36-50 lat). Najmniej popularne są natomiast wśród ludzi starszych (51-65 lat).

Oznacza to, że zwyczaj niedzielnych zakupów nie jest zanikającym nawykiem, a wręcz przeciwnie, dominuje u osób aktywnych zawodowo. Co ciekawe im wyższe wykształcenie respondentów, tym częściej deklarują oni, że robią zakupy w niedzielę. O popularności niedzielnych zakupów świadczy też to, że badani najczęściej deklarowali robienie ich co tydzień lub 1-2 razy w miesiącu

– komentuje dr Katarzyna Korpolewska, psycholog.

Pracowity jak Polak

Przeprowadzone badanie wykazuje, że większość rodaków postrzega niedzielę jak każdy inny dzień tygodnia – robimy wtedy zakupy, idziemy do pracy, a także wykonujemy obowiązki domowe, na które zazwyczaj nie mamy czasu. Co piąty Polak uważa, że nie da się zapewnić bezpieczeństwa finansowego sobie i bliskim, nie pracując w niedzielę.

Jest wiele sektorów, które wymagają pracy w niedzielę, np. gastronomia, usługi, również handel.  Firmy zatrudniają studentów, dla których praca w niedziele jest kluczowa z uwagi na zajęcia na uczelni od poniedziałku do piątku, czy osoby powyżej 50. roku życia, w tym kobiety, którym znacznie trudniej jest znaleźć pracę

– podkreśla Renata Juszkiewicz, prezes zarządzająca Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Przeczytaj również Galerie handlowe i zakupy w niedzielę oczami konsumentów

Fot. Pexels (CCO)