E-commerce od dłuższego czasu cieszy się coraz większą popularnością. Jakie aspekty dokonywania zakupów on-line są istotne dla klientów? Szybka, łatwa płatność – najlepiej taka, która jest niemal niezauważalna.

Jak wynika z niedawno opublikowanego raportu „Płatności Cyfrowe 2016”, opracowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, 41 proc. polskich internautów kupuje w Internecie, z czego 46 proc. korzysta z płatności elektronicznych. Internauci, którzy dokonywali bezgotówkowych płatności za zakupy on-line w ciągu ostatniego pół roku, w większości wskazywali na ich wygodę i szybkość (odpowiednio 61 i 42 proc. odpowiedzi).

– Konsumenci chcą kupować, ale nie chcą płacić. Bo o ile kupowanie może sprawiać przyjemność, o tyle płacenie nie wywołuje już takich doznań. Dlatego sama płatność powinna być jak najszybsza i jak najwygodniejsza, a jej moment jak najmniej zauważalny dla klienta

– podkreśla Krystian Wesołowski z Blue Media, operator Płatności Online BM.

Co decyduje o wyborze konkretnego e-sklepu?

Konsumenci przy wyborze e-sklepu kierują się głównie ceną produktu oraz wiarygodnością sprzedawcy. Mogłoby się zatem wydawać, że forma płatności jest kwestią drugorzędną. Tymczasem z badania Blue Media „Jak płacimy w internecie” wynika, że niemal co czwarty internauta w Polsce zrezygnował z transakcji, nie mogąc skorzystać z ulubionej, czy preferowanej formy płatności.

Forma płatności decyduje o dokonaniu zakupu nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach europejskich. Z danych zebranych przez analityków yStats.com wynika, że o ile w Wielkiej Brytanii odsetek rezygnacji w podobnych przypadkach w drugiej połowie 2016 r. był zbliżony do polskiego, to już Niemczech ponad połowa e-konsumentów rezygnowała z zakupu, nie mogąc go opłacić w ulubiony sposób.

Jak zatem sklepy internetowe mogą walczyć ze zjawiskiem „porzuconego koszyka”? Najlepszym rozwiązaniem jest poszerzenie dostępnych form płatności on-line. Starania właścicieli e-sklepów sprawiają natomiast, że globalna wartość transakcji bezgotówkowych z roku na rok rośnie. Według szacunków analityków Capgemini i BNP Paribas, zamieszczonych w raporcie „World Payments Report 2016”, wartość takich transakcji w 2015 r. była wyższa aż o 10,1 proc. w porównaniu do roku 2014 i nadal ma rosnąć.

Zdjęcie: pexels (CCO)