21 lutego dokonano największej transakcji w historii polskiego sektora sprzedaży detalicznej – Fundusz CVC Capital Partners wykupił od funduszu Mid Europa Partners Żabkę, największą w Polsce sieć sklepów typu convenience.

Finalizacja sprzedaży Żabki uzależniona jest od uzyskania zgody organu antymonopolowego. Fundusz Mid Europa Partners w swoim komunikacie prasowym podał, że zakończenie transakcji przewidziane jest na drugi kwartał 2017 roku. Mid Europa Partners przewiduje zwrot około 1,1 miliarda euro do swoich inwestorów w drugim kwartale 2017 roku.

Od momentu nabycia spółki przez fundusz, znacząco zwiększyliśmy tempo wzrostu, otwierając ponad 500 sklepów rocznie, dwukrotnie zwiększyliśmy wielkość sieci, potroiliśmy jej przychody i prawie czterokrotnie zwiększyliśmy wartość EBITDA. Wśród naszych kluczowych inicjatyw znalazły się: wzmocnienie relacji i współpracy z franczyzobiorcami, a także wprowadzenie strategii zorientowanej na klienta oraz zaspokojenie jego zmieniających się potrzeb

– powiedział cytowany w komunikacie Paweł Padusiński, partner w Mid Europa Partners, szef warszawskiego biura funduszu.

Nabywca Żabki, CVC jest jedną z wiodących firm private equity i doradztwa inwestycyjnego na świecie. Przypomnijmy, że CVC Capital Partners to fundusz z siedzibą w Luksemburgu, który w Polsce posiada firmę PKP Energetyka.

Krzysztof Krawczyk, szef CVC w Polsce, dodał:

Żabka jest niekwestionowanym liderem w segmencie „modern convenience”, posiadającym wysokiej jakości model biznesowy i utalentowany zespół. Cieszymy się na współpracę z zarządem, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał rynkowy i rozwijać wspólnie z franczyzobiorcami obecną sieć sklepów tworząc tym samym w obrębie segmentu modern convenience standard do naśladowania na świecie.

Krótka historia sieci z płazem w szyldzie

Firma Żabka Polska S.A. jest właścicielem największej w Polsce sieci sklepów typu convenience, prowadzonych pod markami Żabka i Freshmarket. Początek Żabki sięga roku 1998  – wtedy to w Poznaniu i Swarzędzu powstało 7 eksperymentalnych sklepów Żabka, które z założenia miały być „wygodną alternatywą” dla coraz szybciej rozwijającego się rynku super- i hipermarketów. Pomysł spotkał się z bardzo przychylnymi opiniami klientów i w odpowiedzi na ich potrzeby jeszcze w tym samym roku została podjęta decyzja o utworzeniu ogólnopolskiej sieci sklepów typu convenience.

Na przestrzeni kolejnych lat następował dynamiczny rozwój sieci, a dzięki przekształceniu Żabki w spółkę w 2000 r. Spółka Żabka Polska pozyskała kapitał do dalszego, szybkiego rozwoju. Siedem lat później 100 proc. udziałów Żabka Polska S.A. kupiła środkowo-europejska grupa inwestycyjna Penta Investments. W ciągu kilku kolejnych lat po udanej ekspansji na rynek czeski, powstała nowa sieć sklepów typu convenience – Freshmarket (2009 r.).

W ciągu niespełna dekady od momentu założenia Żabka stała się największą scentralizowaną siecią convenience w Europie Środkowo-Wschodniej. Osiągnięcia firmy oraz obiecujące możliwości konsolidacji i wzrostu zyskały zainteresowanie Mid Europa Partners, który na początku roku 2011 został właścicielem Spółki. Obecnie Żabka Polska posiada ponad 4500 placówek prowadzonych przez około 3000 przedsiębiorców.