Chociaż walentynki to święto zakochanych, okazuje się, że tego dnia wcale nie tracimy rozsądku. Niemal co trzeci Polak nie kupuje prezentu walentynkowego.

Z badania przeprowadzonego przez IQS na zlecenie firmy Wyjątkowy Prezent wynika, że 14 lutego na upominek wydajemy zwykle do 100 zł, najczęściej dokonując zakupu w galerii handlowej. Prawie 40 proc. badanych uważa walentynki za miłą tradycję, kolejne 40 proc. ma do nich neutralny stosunek, natomiast co piąty Polak postrzega je jako komercyjne święto.

Ile wydajemy na prezent dla „drugiej połówki”?

Ponad połowa Polaków nie wyda na walentynkowe prezenty więcej niż 100 zł, a niemal co trzeci z nas w ogóle nie planuje zakupu upominków. Prawie co czwarty Polak przeznaczy na ten cel między 100 a 200 zł, a 11 proc. polskich konsumentów planuje wydać na prezent od 200 do 500 zł. Jedynie 3 proc. badanych pokusi się o prezent dla „drugiej połówki” warty więcej niż 500 zł.

Prawie co drugi Polak dokona zakupu walentynkowych prezentów w galeriach handlowych. Na zakupy poza galeriami – w sklepach stacjonarnych bądź supermarketach – zdecyduje się w sumie prawie 40 proc. polskich konsumentów, a w dyskontach – 14 proc. badanych. Można zauważyć rosnącą rolę e-commerce – prawie co trzeci Polak planuje zakup walentynkowego upominku w sklepie internetowym (23 proc.) lub na aukcji internetowej (9 proc.).

Jakie prezenty cieszą się największą popularnością?

Niemal co trzeci z nas planuje z okazji Walentynek obdarować „drugą połówkę” perfumami lub kosmetykami. Średnio co czwarty Polak zakupi z okazji Dnia Zakochanych słodycze, a 15 proc. badanych – kwiaty. Kolejne 15 proc. respondentów stawia na zakup voucherów lub kart podarunkowych, z czego 8 proc. ma w planach nabycie vouchera na ciekawe przeżycie (np. sportowe, gastronomiczne lub zabieg kosmetyczny). Niewiele mniej, bo 13 proc. z nas, zakupi dla ukochanej/ukochanego ubrania lub bieliznę. Wśród mniej popularnych upominków można wymienić biżuterię lub zegarek (6 proc.), bilety do kina/teatru (7 proc.), książki lub gry komputerowe (6 proc.), pluszaki (4 proc.) oraz sprzęt elektroniczny i artykuły do domu (odpowiednio po 1 proc. odpowiedzi).