Systemy zarządzania oświetleniem od dawna wykorzystywane są w przemysłowych obiektach wielkopowierzchniowych oraz innych przestrzeniach komercyjnych po to, by zoptymalizować natężenie światła, pobory mocy i zużycie energii elektrycznej.

Jak to działa?

Jedną z modnych obecnie, ciekawych i świeżych metod wyróżnienia produktów jest dynamiczne oświetlenie, reagujące na aktywność konsumenta. Od kilkunastu miesięcy, w związku z ich rosnącą dostępnością i technologicznymi innowacjami, są coraz chętniej stosowane także w placówkach handlowych. Z jednej strony pomagają przyciągnąć uwagę klienta i zwiększyć sprzedaż, z drugiej – gwarantują obniżenie kosztów eksploatacji instalacji oświetleniowej.

Dzięki czujnikom natężenia światła w obiektach handlowych z dużymi przeszkleniami można znacząco obniżyć pobory mocy w słoneczne dni, dostosowując intensywność pracy opraw do tego, jak jasno jest w pomieszczeniu. Tego typu rozwiązanie przynosi szczególnie duże korzyści w sklepach wielkopowierzchniowych.

Rozwiązania dla lepszej ekspozycji

Szczególnie duży potencjał niesie ze sobą dopasowanie barwy światła do eksponowanego towaru w sposób podkreślający jego najbardziej atrakcyjne cechy. Ma to kluczowe znaczenie w przypadku żywności świeżej. Przy różnych stoiskach spotkamy oświetlenie o różnej barwie np.: do oświetlenia mięsa czerwonego stosowane jest źródło o barwie różowawej, a przy drobiu i rybach wykorzystuje się natomiast światło białe. Przy pieczywie spotkamy oświetlenie eksponujące czerwienie i żółcie.

Pamiętajmy, że takie stosowane rozwiązania podkreślają najbardziej pożądane cechy wizualne produktów. Zawsze przy wyborze towaru sugerujmy się wiedzą na jego temat oraz czy naprawdę jest nam potrzebny czy tylko wizualnie sprawia wrażenie pożądanego.

Zdjęcie: mat. pras. Trilux