Google oraz dostawcy sklepów internetowych podejmują kolejne działania, aby zakupy robione on-line było bezpieczne. Jeśli nie wiesz, co oznacza skrót SSL oraz co dzieje się z danymi, które podajesz podczas rejestracji, ten artykuł jest dla ciebie.

Bezpieczne połączenie

Google dokłada coraz większych starań, aby zapewnić internautom bezpieczeństwo. Od pewnego czasu użytkownicy przeglądarki Google Chrome są informowani o tym, czy połączenie z serwerem strony WWW, którą odwiedzają, jest bezpieczne. Takie ostrzeżenia o nieszyfrowanych połączeniach z serwerami stron wymagających logowania, czy podawania numeru karty płatniczej w Chromie mają za zadanie ochronę kupujących.

Strony z szyfrowanym protokołem od kilku lat mają wyższy priorytet również w wyszukiwarce Bing i przeglądarce Mozilla Firefox. Google nie wyklucza, że w przyszłości przy adresach stron z nieszyfrowanym połączeniem pojawi się dodatkowy znak ostrzegawczy – czerwony trójkąt z wykrzyknikiem.

Co oznaczają skróty HTTPS i SSL?

HTTPS to szyfrowana wersja protokołu HTTP, będącego jedną z podstawowych metod przesyłania danych w sieci. Litera S na końcu akronimu pochodzi od angielskiego słowa secure i świadczy o tym, że wysyłane informacje są szyfrowane kluczem kryptograficznym. Dzięki temu dane przesyłane z komputera internauty do serwera mogą pozostać poufne.

Kiedy korzystamy z witryn wymagających logowania oraz podawania istotnych danych, standardem jest korzystanie przez wyżej wymienione strony z dodatkowego zabezpieczenia w postaci certyfikatu SSL (ang. Secure Socket Layer). Google chce, by szyfrowane były również strony nie wymagające podawania danych.

 – Certyfikat dla sklepu to już nie możliwość, a obowiązek. E-klienci sprawdzają przed zakupem czy strona jest bezpieczna, a jeśli nie widzą zielonej kłódki, rezygnują z transakcji. Jeśli przy adresie strony dostrzegą czerwoną ikonę ostrzeżenia, czym prędzej opuszczą niebezpieczną stronę. Sprzedawcy powinni też pamiętać, o tym, że certyfikat trzeba odnawiać. Łatwiej o tym pamiętać, gdy SSL kupuje się razem z oprogramowaniem, wtedy przedłużanie licencji obu elementów odbywa się jednocześnie

– komentuje Tomasz Tybon, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w firmie Dreamcommerce, dostawcy oprogramowania gotowych sklepów internetowych Shoper.

Co dzieje się z danymi, które podajemy w sieci?

Według ustawy o ochronie danych osobowych, gromadzone dane powinny być odpowiednio zabezpieczone przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną, przetwarzaniem z naruszeniem ustawy, zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem.

Pamiętajmy również o tym, że na stronie sklepu, w dokumentach Regulamin czy Polityka prywatności, powinny znaleźć się informacje o tym, jakich danych sklep wymaga od klienta, w jaki sposób będą one przechowywane i zabezpieczone oraz w jakim celu wykorzystywane i komu udostępniane.