Trend internetowych zakupów nie słabnie od lat

W sondażu TrustedShops z 2013 roku na temat częstotliwości robienia zakupów on-line, Polacy zajęli trzecie miejsce w Europie. Polska znajduje się również w czołówce trzech najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie – według raportu Payvision najbardziej dynamiczny wzrost w 2014 roku odnotowano w Niemczech (25 proc.), Hiszpanii (24,8 proc.) i właśnie w Polsce (22,6 proc.). Dynamiczny rozwój rynku e-commerce potwierdzają również wyniki raportu „mShopper 2.0 Polacy na zakupach mobilnych” z 2016 roku. Z badań wynika, że 37 proc. polskich internautów kupuje w sieci, a 53 proc. robi to mobilnie, czyli na smartfonie lub tablecie. Dla porównania w 2015 roku na takie zakupy zdecydowało się 24 proc. internautów, z czego mobilnie kupowało 33 proc.

Polak ceni sobie wygodę i jest zdecydowany

Z czego wynika stale rosnąca popularność internetowych zakupów? Przede wszystkim z wygody – mamy bezproblemowy dostęp do komputerów oraz urządzeń mobilnych, więc możemy zrobić zakupy na cały tydzień, nie wstając z kanapy. E-commerce pozwala nam zaoszczędzić nie tylko czas, ale również pieniądze – Internet daje nam przecież możliwość szybkiego porównywania ofert oraz stałego dostępu do informacji o najnowszych promocjach. Polacy cenią sobie także szybkość dostawy zamówionych produktów. Raport „E-commerce in Europe 2015” przygotowany przez PostNord wskazuje, że aż 54 proc. Polaków uważa, iż szybka dostawa – maksymalnie 3 do 5 dni, jest niezwykle ważna przy zakupach internetowych. Polak robiąc zakupy, jest zdecydowany – okazuje się, że najrzadziej w Europie zwracamy zakupy zrobione on-line.

 

Co kupujemy w sieci?

Tak, jak pozostali mieszkańcy Europy, Polacy w sklepach internetowych najczęściej kupują odzież i obuwie, sprzęt elektroniczny oraz kosmetyki. Chętnie korzystamy z polskich, jak i z zagranicznych platform sprzedażowych.Wyniki badania wykonanego na zlecenie PayPal przez GfK pokazują, że prawie 77 proc. polskich e-konsumentów korzysta z zakupu w zagranicznych sklepach internetowych.

Co ciekawe, Polacy znajdują się w czołówce kupowania przez Internet części samochodowych. Według danych PostNord części samochodowe kupuje 16 proc. polskich internautów, co plasuje Polskę na drugim miejscu w Europie. W tej kategorii wyprzedzają nas tylko Niemcy (19 proc.). Dużym zainteresowaniem cieszą się również artykuły dziecięce – 14 proc. rodaków kupuje je on-line. Więcej artykułów dziecięcych kupują od nas jedynie Brytyjczycy, Niemcy oraz Francuzi.

Ile wydajemy na zakupy on-line? Optymistyczne prognozy dla e-commerce

Raport „E-commerce w Polsce 2016” opracowany przez Gemius pokazuje, że deklarowany wydatek przez internautów w ciągu 6 miesięcy na sprzęt RTV/AGD to około 98 złotych, zaś na urządzenia mobilne i akcesoria – 90 zł. Średnie miesięczne wydatki na odzież wynoszą 83 złote, a na buty – 77 złotych.

Prognozy dla rynku e-commerce w Polsce są bardzo korzystne. Nie tylko coraz częściej kupujemy on-line, ale z roku na rok jesteśmy gotowi wydać w e-sklepach jeszcze więcej pieniędzy. W 2013 roku polski internauta wydał średnio na zakupy on-line 20 euro. Prognozy w raporcie „The New world of reTail” MasterCard pokazują, że w 2018 roku kwota ta wyniesie 224 euro i da Polsce pierwsze miejsce w Europie.

Autor: Adrian Pażucha