W ubiegłym roku Polska nadal znajdowała się w europejskiej czołówce branży nowoczesnych usług dla biznesu. Tempo rozwoju tej branży w Europie Środkowo-Wschodniej wynosi 18-20 proc. Polska, posiadając 1000 centrów operacyjnych zatrudniających ok. 200 tysięcy, pozostaje outsourcingowym liderem tego regionu. Co zatem kształtowało sektor BSS w minionym roku? Oto kilka czynników.

 

1. Przemiany polityczne na świecie

W 2016 w różnych częściach świata zapadały decyzje mogące wywrzeć istotny wpływ na dalszy rozwój usług dla biznesu – także w Polsce. Do najważniejszych wydarzeń politycznych należały decyzja Wielkiej Brytanii o wyjściu z Unii Europejskiej oraz wybór Donalda Trumpa na prezydenta USA. Amerykanie rzeczywiście mogą mniej inwestować za granicą, m.in. w Polsce, a do tej pory to właśnie inwestorzy zza oceanu przodowali wśród tych, którzy decydowali się na ulokowanie biznesu nad Wisłą. Z drugiej strony mamy Brexit, który wbrew pozorom otwiera nowe możliwości w zakresie dostarczania usług do Wielkiej Brytanii – komentuje Wiktor Doktór, Prezes Fundacji Pro Progressio.

2. Zmiany w kraju

Znaczący wpływ na sektor nowoczesnych usług dla biznesu może mieć podwyższenie płacy minimalnej. Roczny wzrost zatrudnienia w sektorze BSS w Polsce jest szacowany na około 18.000 – 20.000 miejsc pracy.

3. Rynek pracownika

Od dłuższego czasu mówi się o tym, że obecnie mamy do czynienia z rynkiem pracownika, a nie pracodawcy. Braki kadrowe w dużych aglomeracjach, np. w  Krakowie i Wrocławiu, otworzyły możliwości rozwoju biznesu i pozyskania inwestycji zagranicznych dla lokalizacji regionalnych, takich jak Trójmiasto, Poznań, Łódź, Opole, Bydgoszcz, Lublin, Rzeszów, Szczecin, Kielce, Częstochowa. Kogo najczęściej poszukują pracodawcy z branży BSS? Doświadczonych programistów, pracowników znających algorytmikę oraz osób posługujących się językami obcymi, jak niemiecki, holenderski oraz języki skandynawskie.

4. X,Y,Z czyli multipokoleniowość w pracy

Obecnie dochodzi do spotkania trzech pokoleń: X, Y i Z, których style pracy znacznie się od siebie różnią. Multipokoleniowość może stanowić wyzwanie dla osób zarządzających kadrami. Specjaliści przewidują, że wielu pracowników z wchodzącego na rynek pokolenia Z, może mieć trudności z samodzielnością i adaptacją. Receptą może być międzypokoleniowa wymiana doświadczeń – przewiduje Prezes Fundacji Pro Progressio.

5. Roboty i chmura

Widoczny na rynku trend to sprzedawanie produktów w formie usług. Odbiorcom, za pośrednictwem Internetu, dostarczane jest odpowiednie oprogramowanie, platforma czy infrastruktura – tego typu rozwiązania „chmurowe” zyskują na popularności zwłaszcza w branży outsourcingu. Model XaaS, czyli „wszystko jako usługa” to zdecydowanie trend na rok 2017. Na sile nie tracą również procesy zmierzające ku digitalizacji i robotyzacji nowoczesnych usług dla biznesu.