Coraz częściej mówi się o tym, że obecnie mamy do czynienia z rynkiem pracownika, a nie pracodawcy. Pogląd taki znajduje potwierdzenie w statystykach – zaledwie 3,5 proc. specjalistów i menadżerów jest bez pracy. Najlepsi pracownicy mogą liczyć nawet na 20 ofert pracy rocznie.

Według Głównego Urzędu Statystycznego pod koniec listopada ubiegłego roku liczba bezrobotnych zarejestrowanych w urzędach pracy ukształtowała się na poziomie 1 313 000 osób. Liczba osób pozbawionych pracy obniżyła się w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej o 14,2 proc., czyli o 217 tys. Z szacunków resortu pracy wynika, że bezrobocie w Polsce pod koniec 2016 roku wyniosło 8,3 proc. Odsetek bezrobotnych jest znacznie niższy wśród specjalistów i menadżerów – wynosi on zaledwie ok. 3,5 proc. Taka sytuacja ma istotny wpływ na rynek pracy. Okazuje się, że pracodawcy muszą dokładać coraz większych starań, aby zrekrutować i zatrzymać wykwalifikowanych pracowników.

3xZ oraz Employer Branding

W jaki sposób firmy mogą zatrudnić i zatrzymać najlepszych kandydatów? Sposobów na to jest wiele. Główną motywacją jest oczywiście wysokie wynagrodzenie. W roku 2016 pracodawcom najprawdopodobniej przyświecała będzie zasada 3xZ – zdobądź, zapłać i zatrzymaj pracownika. W ostatnich latach mogliśmy zaobserwować dynamiczny wzrost płac menadżerów i specjalistów, co pozwoliło nam zmniejszyć dystans do zarobków na analogicznych stanowiskach w Europie Zachodniej. Jeszcze kilka lat wcześniej zarabialiśmy nawet 20 proc. tego, co nasi zachodni sąsiedzi. Dziś najlepsi specjaliści mogą liczyć na porównywalne lub takie same zarobki, jakie oferowane są w krajach zachodnich.

W zatrzymaniu dobrego pracownika pomagają również inne profity pozafinansowe, jak np. prywatna opieka medyczna, czy karta Multisport. Okazuje się jednak, że dla specjalistów coraz większe znaczenie zyskują takie aspekty, jak: atmosfera w pracy, możliwość rozwoju na danym stanowisku lub renoma firmy. Wymienione wartości są istotne zwłaszcza dla pracowników z pokolenia Y, którzy często zmieniają pracę, poszukują nowych wyzwań, a zdobyty etat potrafi ich znudzić po zaledwie kilku miesiącach. W związku z tym na znaczeniu coraz bardziej zyskuje Employer Branding, czyli działania firmy, mające na celu budowanie jej wizerunku „pracodawcy z wyboru”. Wbrew powszechnym opiniom, proces rekrutacji rozpoczyna się dużo wcześniej niż zamieszczenie oferty pracy, dlatego tak istotne dla współczesnego pracodawcy jest wykreowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa.

Źródło: ©Newseria