Minęło 18 miesięcy od uruchomienia innowacyjnego programu car-sharingu Toyoty w Grenoble. 70 ultrakompaktowych elektrycznych i-Roadów i COMS-ów rozbudowało system transportu miejskiego w Grenoble o nową opcję. Pomysł na ten pogram jest wynikiem przekonania, że łączenie różnych środków transportu to jeden ze sposobów na rozładowanie korków i ograniczenie smogu. Obecna, pilotażowa faza programu potrwa 3 lata.

Mieszkańcy Grenoble od półtora roku mogą korzystać z wynajmowanych na minuty elektrycznych mikrosamochodów Toyoty – COMS oraz i-ROAD. Pierwszy z nich to czterokołowy jednoosobowy pojazd o niecodziennym wyglądzie. Największe emocje budzi jednak i-ROAD, przede wszystkim ze względu na trójkołowe podwozie, dzięki któremu pojazd przechyla się na zakrętach jak motocykl. Mikrosamochody Toyoty odebrać i oddać w jednej z 27 stacji.

Mieszkańcy Grenoble od półtora roku mogą korzystać z wynajmowanych na minuty elektrycznych mikrosamochodów Toyoty – COMS oraz i-ROAD. Pierwszy z nich to czterokołowy jednoosobowy pojazd o niecodziennym wyglądzie. Największe emocje budzi jednak i-ROAD, przede wszystkim ze względu na trójkołowe podwozie, dzięki któremu pojazd przechyla się na zakrętach jak motocykl. Mikrosamochody Toyoty odebrać i oddać w jednej z 27 stacji.

O wyjątkowości programu decyduje jeszcze jeden czynnik – użytkownicy korzystają z aplikacji mobilnej, która pozwala zaplanować całą podróż przez miasto z wykorzystaniem różnych środków transportu – autobusów, tramwajów, pociągów i elektrycznych Toyot wynajmowanych na minuty. Te ostatnie można także przy pomocy tej samej aplikacji rezerwować na określoną godzinę.

Wykorzystanie pojazdów

Średnia trasa ma długość 5 km – zdecydowanie poniżej zasięgu i-Roadów na jednym ładowaniu, który wynosi 50 km. To udowadnia, że elektryczne mikrosamochody doskonale sprawdzają się w mieście. Samochody na minuty są częściej wykorzystywane w tygodniu pracy niż w weekendy. Średni czas wynajmowania to 45 minut. Większość użytkowników – aż 75% – wykorzystuje car-sharing do jazdy w jedną stronę i oddaje pojazdy na innej stacji niż ta, z której wyruszyli. Tylko 20% użytkowników zostawia sobie samochód na czas pobytu w miejscu docelowym, żeby wrócić tym samym pojazdem. Najczęściej wykorzystywane są dwie stacje ładowania znajdujące się obok dworców kolejowych. Na pozostałych 25 stacjach w Grenoble i pobliskich miejscowościach rezerwacje rozkładają się w miarę równomiernie.

Podsumowując pierwsze 18 miesięcy działania systemu, operatorzy programu ustalili kilka interesujących faktów.

Użytkownicy

Z Cité Lib by Ha:mo korzystają różne grupy społeczne, jednak najczęstszym użytkownikiem jest 36-latek z wyższym wykształceniem, wykonujący pracę biurową. Studenci stanowią 14% użytkowników. 74% uczestników programu posiada przynajmniej 1samochód, ale jednocześnie 54% korzysta także z miejskich rowerów 2 lub 3 razy w tygodniu, a 41% robi to codziennie.

Program car-sharingowy Toyoty cieszy się bardzo dobrą opinią wśród użytkowników – 92% z nich stwierdziło, że są zadowoleni lub bardzo zadowoleni z nowej usługi. Poproszeni o ocenę programu w porównaniu do innych środków transportu publicznego, subskrybenci Cité Lib by Ha:mo podkreślają, że program jest praktyczny i korzystnie wpływa na środowisko.

Wynajmowane na minuty i-Roady i COMS-y pozwalają oszczędzać czas i pieniądze. Kierowcy zwrócili także uwagę na przyjemność z jazdy nietypowymi samochodami i ich zadowalającą prędkość.

Społeczność w duchu kaizen

Operator Cité Lib by Ha:mo jest w kontakcie z osobami zarejestrowanymi w programie i zbiera od nich informacje zwrotne. Powstał nawet klub użytkowników, aby stworzyć wokół programu zaangażowaną społeczność. To zaowocowało istotnymi poprawkami, które zostały już wdrożone w czasie trwania etapu testowego. Zgodnie z życzeniami klientów i-Roady otrzymały miększe zawieszenie. W systemie Ha:mo wydłużono czas trwania rezerwacji pojazdu z 30 do 60 minut oraz uproszczono cennik korzystania z pojazdu do 1 euro za 15 minut.

W drugiej połowie trwania programu pilotażowego operatorzy będą się koncentrować na zwiększaniu jego dostępności, m.in. poprzez umożliwienie korzystania z COMS-ów osobom w wieku 16-18 lat. Czterokołowe zadaszone mikrosamochody będą stanowiły bezpieczniejszą i bardziej komfortową alternatywę dla popularnych wśród młodzieży skuterów.

Ostatnim etapem tej fazy badań będzie opracowanie modelu biznesowego, który pozwoli wdrożyć program car-sharingowy Ha:mo na zasadach komercyjnych w wielu miastach na świecie.

Redakcja Handel w Polsce
{relatednews}